Get Up, Stand Up!

Olitpa sitten kotona tai toimistolla, jökötät luultavasti liikaa joka tapauksessa. Töissä voi olla raskasta ja houkutus hautautua sohvaan voi olla kova, mutta vireyttä se ei lisää – ei kotona eikä töissä. Kuinka vaalia vireyttä niin töissä kuin kotioloissa? Ergonomia on tullut osaksi arkipuhetta ja työhyvinvoinnissakin halutaan ennakoida tulevia mahdollisia haasteita.

Tämän tiedämme:

  • Istuminen on suorastaan vaarallista
  • Staattinen seisonta rasittaa alaselkää ja raajoja > ajaa taas istumaan
  • Sohvaan hautautuminen ei lisää vireyttä eikä tee virkeäksi

Miten sitten pysyisimme pystyasennossa pidempään, ilman että paikat menisivät jumiin ja huomaisimme jälleen istuvamme toimistotuolissamme, vailla päivänvaloa kestävää ryhtiä?! Kuinka olla työpäivän jälkeen vielä elinvoimainen eikä kalpea haamu?

Olisi tärkeää pitää keho symmetrisessä asennossa, koska toispuoleisuus käy lopulta kehon päälle ja huomaat olevasi toispuoleisessä jäkityksessä, eli jumissa.  Olemme kirjaimellisesti jumiutumassa paikoillemme. Symmetrinen asento edistää sitä, ettei lihasjännitysten takia kehon nesteiden kiertokaan hyydy. Aivot sijaitsevat ylhäällä ja ne tarvitsevat happensa, mitä veri kuljettaa.

Focal Uprightin ergonomiset puoliseisovaa asuntoa tukevat nojaimet on suunniteltu tukemaan, liikuttamaan ja helpottamaan oloa symmetrisessä asennossa. Nojatessa Mogoon, Mobikseen tai Pivotiin jaloilta lähtee noin 30 prosenttia painoa pois ja jo se lisää pystyssä vietettyä aikaa. Lisäki ne ottavat painetta pois alaselältä ja lantiolta ja näin ne eivät kuormitu kohtuuttomasti. Kaiken kukkuraksi huomaat liikkuvasi, paikallasi.

Paras asento on seuraava asento

Niin sanotaan, niin sanotaan. Ja tottahan se onkin. Miten pitää sitten keho pienessä liikkeessä pitkin päivää? Kuka muistaa venytellä kerran tunnissa lihakset läpi? Vaikka pitäisi. Kuinka huolehtia kehon hyvinvoinnista työpäivän aikana, kun töitäkin pitäisi tehdä?

Säädettävien työpöytien yleistyttyä työasennon vaihtaminen on helpompaa. Pystyasentoon löytyy paljon ratkaisuja ja Focal Uprightin nojaimet ovat siitä poikkeus, ettei niissä oikeastaan lainkaa ole tarkoitus istua. Pivot ja Mobis voidaan kyllä säätää hyvin matalalle, mutta niiden mukavuus löytyy itse kullekin paljon pystymmästä asennosta.

Sillä silloin liike astuu kuvioihin! Ihan pienikin liike on merkittävää kehollesi. Kuten alta voit todeta. Mobiksen säätö itselle sopivaksi on helppoa ja jokaiselta löytyy luontaisesti pieni Elvis Presley -lantionpyörähdys kyllä.

 

Mobis Seat from Focal Upright on Vimeo.

Kun keho pysyy pienessäkin liikkeessä kehon nesteet pääsevät virtaamaan läpi kropan vapaasti ja näin ollen happikin kiertää joka kolkkaan – sinne aivoihinkin. Suuret lihakset ovat aktiivisia, kehon nk. korsetti on koko ajan skarppina ja vaikket mitään sixpackiä saakaan, niin etpä muutu perunasäkiksi.

Suosittelemme nojailemaan – Make Work Play!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *