Kiss My Mogo gluteal amnesia!

Gluteal amnesia, eli kuolleen pyllyn syndrooma. Se on monella tapaa ihan peffasta. Mistä semmoinen tulee ja miksei koko käsite ole lainkaan entuudesta tuttu? Vai, onko kuitenkin…

Asiasta on nyt kirjoiteltu jo hieman, ensimmäisenä suomeksi Me Naisissa Viivi Aaltovesi  otsikolla “Perä ylös penkistä! Muuten uhkaa kuolleen pyllyn syndrooma“.

Mistä siis on oikein kyse? No lättä pyllystä! Eli mikäli pakaran lihakset, joita meillä kaikilla on kolme paria, eivät joudu töihin tai jos istuu vielä huonoryhtisesti voi pylly ”kuolla”, kun lihakset eivät osaakaan enää toimia. Jos takapuolen lihakset eivät osaa eivätkä kunnolla pysty enää toimimaan, kroppa kompensoi käyttämällä selän lihaksia – ja silloin selkä rasittuu turhaan ja asentokin on monesti ihan to-del-la väärä.

Jokaiselta löytyvät 3 pakaralihasparia:

  1. Isot pakaralihakset (musculus gluteus maximus)
  2. Keskimmäiset pakaralihakset (m. gluteus medius)
  3. Pienet pakaralihakset (m. gluteus minimus)

Lue lisää pakaralihasten tarkoituksesta vaikkapa täältä: http://www.aarohuttunen.com/lihasryhmat-pakaralihakset/

Look Forward To Mondays Again from Focal Upright on Vimeo.

Get Up – Stay Up!

Ei olekaan siis ihan se ja sama mihin takamuksensa asettaa ja jääkö se niille sijoilleen. Focal Uprightin aktiivinojainten idea perustuu kokonaan sille ettei niillä istuta – vaan niihin nojataan. Asento pysyy symmetrisenä, keho liikkeessä, keskivartalon korsetti aktiivisena, noja keventää alaraajoilta painoa sen noin 30 prosenttia ja vähentää alaselän ja lantion painetta.

Tarkoitus on pitää keho jatkuvassa liikkeessä. Jo pienikin liike on hyväksi. Ei vain istua tai vain seistä. Keho kaipaa muitakin ratkaisuja kuin joko tai. Astronautitkin leijuvat avaruudessa kehon asettuen 135 asteen kulmaan – eivät hekään istu tai seiso pystysuorassa.

Focal Uprightilla on kolme vaihtoehtoa, jotka perustuvat kaikki samaan ideaan: kehon asettamisesta/pehmeästä pakottamisesta 130–135 asteen kulmaan.

Mogo – Sen teleskooppivarsi on kasattava, Mogo painaa vain kilon, sen maa-/lattiavasteen voi kääntää ja näin ollen Mogoa voi käyttää sekä sisällä että ulkona! Sen yksi jalka yhdistettynä käyttäjän kahteen, muodostaa tukevan ja mukavan kolmijalan, mikä mahdollistaa isonkin liikkumasäteen.

Mobis – Yksijalkainen, itseseisova aktiivinojain, joka on kolmikon tukevin – joku voisi sanoa kankein. Mutta Mobiskin suo liikettä alaraajoille, lantiolle ja keskikehon korsetille. Sen korkeutta voi portaattomasti säätää sopivaksi.

Pivot – 360 astetta ympäripyöriminen onnistuu Pivotilla molempiin suuntiin uudelleen ja uudelleen. Niin kutsuttu kilpikonnankilpipohja on tukeva, mutta mahdollistaa keinumisen puolelta toiselle ja eessun taassun. Pivot on myös itseseisova ja itsestään lisäksi pystyyn palaava.

Jos gluteal amnesiaa haluaa estää, niin tässä erinomaiset ehdokkaat taistoon. Samalla tulee ehkäistyä montaa muutakin kehon veltostumista. Lisäksi voimme todellakin sanoa, että näillä aktiivi-nojaimilla myös radion kuuntelusta saa enemmän irti, kun keho voi keinua mukana!

 

Lisävinkki: Seisontamatto taas pehmentää jalkojen rasitusta ja antaa luontaista pehmeyttä jalkapohjille, jolloin seisallaan jaksaa olla pidempään. Kuolleen pyllyn voikin saada pelastetuksi pienillä liikkeillä ja satsauksella!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *